Mijn
naam is Michael Geesink en ik heb de privilegie om te bloggen op de
All Improv blog pagina. All Improv heeft mij gesteund om een 5-daagse
training te volgen waarvoor ik hun zeer dankbaar ben, het was een
geslaagde ervaring en fijne aanvulling op mijn improvisatie pakket.
Zelf
ben ik docent drama en een impro-acteur en ik heb als doel gesteld om
deze kunst en mijn liefde voor dit vak over te dragen aan anderen. Om
dit te bewerkstelligen ben ik bezig om me te verdiepen en verbreden
op het gebied van improvisatie. Een van de stappen die ik heb genomen
is het volgen van de cursus “Train de Trainer” van André
Besseling. Het doel van deze training is om ervaren impro-acteurs op
te leiden tot impro-trainers.
De
cursus wordt in 10 dagdelen gegeven en voor de helderheid zal ik
ieder dagdeel apart beschrijven en op verschillende momenten posten.
De
kern van Andre Besseling’s filosofie is het creëren van een
natuurlijke flow van lesgeven waardoor je uiteindelijk komt tot
improviserend lesgeven. Dat lijkt logisch omdat lesgeven altijd
improviseren is, maar hij benadert vanuit een, met heldere oefeningen
ondersteunde, theoretisch hoek.
Let
op! Het is uit den boze om een les niet voor te bereiden en geen
lesopzet te maken. Dit heb je nodig om het uiteindelijk los te kunnen
laten.
Quote:
Elke groep krijgt de les die het verdient.
Dagdeel
1: Werken met een Frame oefening.
Les
geven ondersteun je door te werken met Frame oefeningen.
Een
Frame is het doel van je oefening en daaraan staan sub-oefeningen ten
dienste.
In
een Frame oefening zit altijd een opbouw en is altijd gebonden aan
een onderwerp.
Wanneer
je de onderstaande warming up als voorbeeld neemt zie je dat er een
duidelijk verschil in ervaring wordt bewerkstelligd tussen het snel
kennismaken en wanneer je de tijd voor het kennismaken neemt. In
eerste instantie is het niet mogelijk informatie te onthouden maar is
het effect dat je uit je hoofd gaat en in het moment komt, waarna je
in de 2 ronde de tijd en rust hebt hebt om de informatie van je
collega’s op te nemen.
Frameoefening
voorbeeld.
Warming
up “Kennismaken”
1.
Je loopt met snelle pas door de ruimte. Geeft elkaar een hand, je
stelt je voor, zegt je naam en loopt door.
Je
herhaalt dit met de volgende toevoeging:
1.1 Naam + waar je vandaag komt.
1.2 Naam + je favoriete drankje
1.3 Naam + Je eerste Liefde
1.1 Naam + waar je vandaag komt.
1.2 Naam + je favoriete drankje
1.3 Naam + Je eerste Liefde
2.
Verdeel de groep in tweetallen. Vertel in 1 minuut, wie je bent en
een anekdote waaraan je onthouden kan worden, wissel elkaar af.
Maak
plenair een rondje langs de groep en laat per persoon vertellen wat
ze hebben gehoord en onthouden van de ander.
Conclusie:
Snelle
naamspelletjes werken niet, het is dan ook niet de bedoeling om de
namen te leren. In het eerste kennismakingsrondje leer je elkaar niet
kennen, maar is het effect dat je loslaat en in het moment komt.
In
de tweede ronde leer je elkaar kennen door middel van een persoonlijk
verhaal. Hier heb je door de eerste ronde, in je hoofd de ruimte
voor, vrij van spanning etc.
Lesgeven
middels een Frame:
Maak
gebruik van oefeningen met in je achterhoofd het doel wat je voor
ogen hebt. Wees flexibel in de keuze van je oefeningen in en maak
gebruik van oefeningen die aanpasbaar zijn aan het doel. Wanneer de
oefeningen en games niet ten dienste staan van het doel ontstaat er
ruis in je groep.
Didactisch:
- Geef na een oefening/game ruimte aan je deelnemers.
- Geef instructies in stappen en leg nooit alles in een keer uit. Laat de cursisten de stappen ervaren door het te doen.
Lesgeven
staat gelijk aan het improviseren van een scene. Kijk naar je groep
en zij geven je de suggesties voor je les.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten