maandag 25 juni 2012

“Train de Trainer” van André Besseling


Mijn naam is Michael Geesink en ik heb de privilegie om te bloggen op de All Improv blog pagina. All Improv heeft mij gesteund om een 5-daagse training te volgen waarvoor ik hun zeer dankbaar ben, het was een geslaagde ervaring en fijne aanvulling op mijn improvisatie pakket.
Zelf ben ik docent drama en een impro-acteur en ik heb als doel gesteld om deze kunst en mijn liefde voor dit vak over te dragen aan anderen. Om dit te bewerkstelligen ben ik bezig om me te verdiepen en verbreden op het gebied van improvisatie. Een van de stappen die ik heb genomen is het volgen van de cursus “Train de Trainer” van André Besseling. Het doel van deze training is om ervaren impro-acteurs op te leiden tot impro-trainers.
De cursus wordt in 10 dagdelen gegeven en voor de helderheid zal ik ieder dagdeel apart beschrijven en op verschillende momenten posten.
De kern van Andre Besseling’s filosofie is het creëren van een natuurlijke flow van lesgeven waardoor je uiteindelijk komt tot improviserend lesgeven. Dat lijkt logisch omdat lesgeven altijd improviseren is, maar hij benadert vanuit een, met heldere oefeningen ondersteunde, theoretisch hoek.
Let op! Het is uit den boze om een les niet voor te bereiden en geen lesopzet te maken. Dit heb je nodig om het uiteindelijk los te kunnen laten.
Quote: Elke groep krijgt de les die het verdient.


Dagdeel 1: Werken met een Frame oefening.



Les geven ondersteun je door te werken met Frame oefeningen.
Een Frame is het doel van je oefening en daaraan staan sub-oefeningen ten dienste.



In een Frame oefening zit altijd een opbouw en is altijd gebonden aan een onderwerp.
Wanneer je de onderstaande warming up als voorbeeld neemt zie je dat er een duidelijk verschil in ervaring wordt bewerkstelligd tussen het snel kennismaken en wanneer je de tijd voor het kennismaken neemt. In eerste instantie is het niet mogelijk informatie te onthouden maar is het effect dat je uit je hoofd gaat en in het moment komt, waarna je in de 2 ronde de tijd en rust hebt hebt om de informatie van je collega’s op te nemen.

Frameoefening voorbeeld.
Warming up “Kennismaken”
1. Je loopt met snelle pas door de ruimte. Geeft elkaar een hand, je stelt je voor, zegt je naam en loopt door.
Je herhaalt dit met de volgende toevoeging:
1.1 Naam + waar je vandaag komt.
1.2 Naam + je favoriete drankje
1.3 Naam + Je eerste Liefde
2. Verdeel de groep in tweetallen. Vertel in 1 minuut, wie je bent en een anekdote waaraan je onthouden kan worden, wissel elkaar af.
Maak plenair een rondje langs de groep en laat per persoon vertellen wat ze hebben gehoord en onthouden van de ander.
Conclusie:
Snelle naamspelletjes werken niet, het is dan ook niet de bedoeling om de namen te leren. In het eerste kennismakingsrondje leer je elkaar niet kennen, maar is het effect dat je loslaat en in het moment komt.
In de tweede ronde leer je elkaar kennen door middel van een persoonlijk verhaal. Hier heb je door de eerste ronde, in je hoofd de ruimte voor, vrij van spanning etc.

Lesgeven middels een Frame:
Maak gebruik van oefeningen met in je achterhoofd het doel wat je voor ogen hebt. Wees flexibel in de keuze van je oefeningen in en maak gebruik van oefeningen die aanpasbaar zijn aan het doel. Wanneer de oefeningen en games niet ten dienste staan van het doel ontstaat er ruis in je groep.
Didactisch:
  • Wanneer je een oefening/game nabespreekt heb je als docent altijd het doel in je achterhoofd.
  • Geef na een oefening/game ruimte aan je deelnemers.
  • Geef instructies in stappen en leg nooit alles in een keer uit. Laat de cursisten de stappen ervaren door het te doen.

Lesgeven staat gelijk aan het improviseren van een scene. Kijk naar je groep en zij geven je de suggesties voor je les.








Geen opmerkingen:

Een reactie posten